TOOLS VOOR SPORTVOEDING

Energieverbruik tijdens sporten

Energieverbruik tijdens sporten

  • Voor het energieverbruik per sport: Energieverbruik tijdens sporten.
  • Het verbruik (in kcal/Kjoules) bestaat koolhydraatverbranding en vetverbranding. Hoe intensiever je sport hoe hoger het percentage koolhydraten. Tijdens de slaap halen we onze energie voor 90% uit vet. Tijdens gewone lichamelijke activiteiten is dat 60-70% en de rest uit koolhydraten. Bij lichte sportactiviteiten neemt het vet verbruik af tot 50%. En bij intensieve sportbeoefening is het afgenomen tot 20-30%. Bij zeer intensieve sportbeoefening is het aandeel koolhydraatverbranding opgelopen tot 100%.
  • Het percentage is ook afhankelijk van iemands conditie. Bij een gevorderde sporter is het percentage van de vetverbranding een stuk hoger.
  • Een gemiddelde hardlo(o)p(st)er verbruikt tijdens een uur rustig hardlopen zo'n 600 kcal. 50% koolhydraten en 50% vetten. Dat zijn 75 gram koolhydraten (300/4) en 33 gram vet (300/9).
  • In je spieren en lever zit 300 tot 700 gram glycogeen opgeslagen. Deze voorraad is voldoende voor ongeveer anderhalf uur intensieve inspanning. Je lichaam kan maximaal circa 80 gram (320 kcal) koolhydraten per uur opnemen uit de voeding.
  • Gebruik daarom tijdens langdurige inspanningen extra koolhydraten (40 - 60 gram per uur) om de glycogeenvoorraad te sparen. Gebruik daarbij ook voldoende vocht (500 - 750 ml per uur).




Overzicht
Energieverbruik

Born

Isostar

Maxim

Powerbar

SiS

Squeezy

Peptiplus

Qwin

Boeken

Links

Site